Yannis Frier : Sporgersi [2009]

[2009 | miniCD | Fake tape serie | La station radar | SR016]
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Yannis Frier : guitare électrique, objets | Jérôme Buchaca : mastering | Fleur Descaillot :
graphisme

« Yannis Frier met à mal l’instrument, déconstruit sa structure classique et le transforme en matière sonore. Cette musique de l’instant, ressentie, sort de ses tripes ! Il construit un paysage sonore où nous sommes suspendus entre les cordes, tels des pantins, nous reprenons parfois notre souffle, agonisant sous ses doigts… »
La station radar

« Intéressé par la mixture de l’instrument électrique et de l’électronique, Frier utilise la guitare avec divers outils et approches et développe ici quelque chose d’apparenté aux démarches de Fred Frith et Keith Rowe, avec une palette personnelle de sons et d’idées. Sur la première piste, avec pratiquement aucun travail sur le manche, l’attention tourne autour des micros, captant différentes sources (objets métalliques, radio et autre outillage non identifié) qui sont ensuite traitées par des pédales d’effets. Le résultat est un continuum de chevauchements de variations minimales, créant de très élégants et raffinés paysages drone-noise. La seconde piste, plus longue, présente une plus large variété de gestes, reposant sur une approche plus “directe” à l’instrument. »
Marco Tabellini

« Yannis Frier solo debut, 3-inches cdr Sporgersi (Italian word meaning “leaning oneself out”), consists in 2 extended improvised pieces. Interested in the mixture of the electric instrument and electronics, Frier integrates the guitar with various tools and devices. Here he seems to be developing a Fred Frith / Keith Rowe-like approach, but also a personal palette of sounds and ideas.
In the first track, with basically no work on the fretboard, the attention revolves around the pickups, picking up various sources (from metallic objects to a pocket radio, plus other unspecified tools), which are then processed by pedals. The result is a continuum of overlapping minimal variations, creating some very elegant and refined drone-noise soundscapes.The second, longer track presents a much wider variety of gestures, relying on a more “direct” approach to the instrument (but thanks to a painstaking use of the pedals, the sound is homogeneous overall). The structure is not as dense and uniform as in the first piece, hence the various phrases and sounds are more episodic. This very interesting and worthy debut is a limited edition released by La Station Radar (for its Fake Tape Serie) at a super-friendly price and with a nice packaging! Check it out!
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Marco Tabellini